Nominerade till Guldmolnet och Bubblaren 2025

Brevduvor – VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Projektet utvecklar två drönartjänster för Bussgods: fossilfri last-mile-leverans av paket över 10–150 km, samt en premiumtjänst för tidskritiska leveranser mellan fastlandet och Holmön. Målet är ett autonomt, elektriskt transportsystem som minskar utsläpp och kostnader och kan spridas till glesbygder. Partners är bland annat Umeå kommun, Bussgods och Inab.

Platsoberoende gymnasieskola – Södra Lapplands gymnasieförbund
Kvalitet, likvärdighet och ett komplett utbildningsutbud oavsett var eleverna bor – det är vad projektet Platsoberoende gymnasieskola vill lösa. Detta för att överbygga gleshet, små elevgrupper, utbildningsutbud, behörighetsutmaningar. Fjärrundervisning ger möjligheter till ett mer komplett gymnasieutbildningsutbud.

AI-Café – Skellefteå kommun
AI-caféet i Skellefteå kommun är ett digitalt forum med möten varannan vecka där medarbetare kan utforska AI:s möjligheter, risker och etiska frågor. Satsningen ökar digital kompetens, effektiviserar arbetssätt och stärker ett ansvarsfullt användande av AI. Det skapar dialog, delaktighet och bättre förutsättningar att vägleda barn och elever i en föränderlig digital värld.

Fjärrgymnasiet – Skellefteå kommun
Fjärrgymnasiet i Skellefteå är en del av lärlingsutbildningen på Anderstorpsgymnasiet som erbjuder utbildningar via fjärrundervisning. Undervisningen sker i realtid online. Elever och lärare är på olika platser men kommunicerar interaktivt via digitala verktyg. Fjärrgymnasiet riktar sig till elever i inlandskommunerna Arjeplog, Malå, Norsjö och Sorsele, för att ge dem möjlighet att läsa på gymnasiet utan att behöva flytta.

Nori – Norsjö kommuns digitala kollega – Norsjö kommun
Nori hjälper alla att svara på frågor som rör kommunen. Nori finns på hemsidan och är tillgänglig dygnets alla timmar, årets alla dagar, och hen kan svara på nästan alla språk. Hos Nori kan man få svar på frågor om allt från när soptunnan blir tömd till hur man ansöker om barnomsorg.

Lär och gör – Skellefteå kommun
Det finns en stor samhällskostnad i att invånare och medborgare inte gör rätt, exempelvis i sortering av avfall. Skellefteå kommun har med ett starkt användarperspektiv jobbat med ett interaktivt utbildningsmaterial utifrån medborgares önskemål att ha tillgång till återvinningsstationer på utökade öppettider. För att kunna få tillgång till utökade öppettider måste medborgaren ta ett ÅVC-kort i en e-tjänst med hög användarupplevelse.

KOLL – Kunskap om Livets Lägen – Umeå kommun
KOLL – Kunskap om Livets Lägen är ett digitalt verktyg som ger nyanlända en bättre upplevelse under sina första år i Sverige. Genom tjänstedesign och i nära dialog med användarna har man skapat ett lättillgängligt, flerspråkigt och pedagogiskt stöd som stärker individens egenmakt och delaktighet i sin egen etableringsprocess. Verktyget utvecklas av Arbetsmarknads- och integrationsavdelningen i Umeå kommun med externa projektmedel från Länsstyrelsen Västerbotten.

AI stöd för journalanteckningar – Vännäs kommun
Hemtjänsten i Vännäs kommun arbetar med att förändra sina arbetssätt och införa AI-stöd för journalanteckningar. AI-tjänsten har hjälp till att skapa mer utförliga anteckningar och bidragit till enklare och säkrare överlämning och uppföljning inom omsorgen. Satsningen har bidragit till arbetsglädje och en positiv inställning till att nyttja digitaliseringens möjligheter.

Levnadsvanehjulet – Region Västerbotten
Det Digitala Levnadsvanehjulet är ett digitalt verktyg för jämlik, individanpassad och hållbar hälsoutveckling hos personer som lever med obesitas. Den innovativa och kostnadseffektiva behandlingen kombinerar 1177 med mänskliga möten och grupp-stöd för att möta ett växande folkhälsoproblem. Programmet har visat mycket goda resultat och hög patientnöjdhet.

Primärvårdsdietister – Region Västerbotten
Primärvårdsdietisterna i Region Västerbotten har infört ett arbetssätt där digitalt är förstahandsval, fysiskt vid behov. Primärvårdsdietisterna i Region Västerbotten arbetar för alla hälsocentraler och kommuner i länet. Genom modellen att arbeta digitalt i första hand har vården blivit mer jämlik, flexibel och effektiv. Arbetssättet har visat tydliga och mätbara effekter på tillgänglighet, resurseffektivitet och patientnöjdhet.

DiggeDirekt – Region Västerbotten
Fråga DiggeDirekt är ett nytt arbetssätt som hjälper medarbetarna att hålla sig uppdaterade. DiggeDirekt kan bland annat hitta dokument, sammanfatta information, föreslå utbildningar och beskriva lösningar på IT-problem, vilket förenklar vardagen, effektiviserar verksamheten och bidrar till ökad säkerhet och trygghet för patienter och personal. Förväntad effekt är ökad arbetsglädje och trygghet, effektivare arbetssätt och bättre användning av vårdens resurser.

Central Klimakteriemottagning – Region Västerbotten
Initiativet handlar om att etablera en regiondriven, central klimakteriemottagning enligt principen digitalt när det går, fysiskt om det behövs. Genom 1177 Direkt Västerbotten undersöks möjligheterna att använda regionens kompetens och resurser optimalt, med stöd av befintlig teknik.
Målet är att erbjuda trygg, jämlik och evidensbaserad vård på rätt plats, i rätt tid och med rätt kompetens via 1177 Direkt.

Ungdomsmottagning Västerbotten – Region Västerbotten
Västerbottens digitala Ungdomsmottagning har arbetat för att jämna ut geografiska avstånd och öka möjligheten för jämlik och jämställd vård för alla ungdomar i Västerbotten. Målet är att nå ungdomar där de befinner sig och med deras behov i centrum. Unga erbjuds stöd inom allt från sexuell hälsa till psykiskt välmående. Responsen från ungdomar är mycket positiv.

Till startssidan